top of page

Online faq

  • Wat zijn mijn verplichtingen
    Contact met de opdrachtnemer | Zodra een perfecte ZZP'er is gevonden ben jij als opdrachtgever verantwoordelijk om contact op te nemen met de ZZP'er en hem/haar te informeren over de ins & outs van de dienst indien dit nodig is. Doorgeven van locatie en tijd | Het is belangrijk dat de locatie en de tijd van de dienst duidelijk worden aangegeven want dit mag niet zomaar worden gewijzigd. Wanneer de locatie of de tijd op het laatste moment wordt gewijzigd kan het namelijk zo zijn dat de ZZP'er niet meer kan komen. Mocht dit voorkomen wordt aangeraden om contact op te nemen met de ZZP'er om een geschikte oplossing te zoeken. Annuleringstermijn | Zodra een ZZP'er een dienst accepteert is hij of zij geacht om te komen werken. Het kan natuurlijk voorkomen dat je van gedachte verandert en in dat geval kun jij de ZZP'er binnen de annuleringstermijn afmelden, zonder enige gevolgen. De annuleringstermijn is 24 uur voor aanvang van de opdracht. Mocht de annuleringstermijn zijn verstreken en meld jij de ZZP'er af, dan mag de opdrachtnemer 50% van de afgesproken uren bij jou declareren. Betalingen | Wij verzorgen de gehele facturatie namens de ZZP'ers. Het enige wat jij hoeft te doen is binnen 14 dagen het verschuldigde bedrag te betalen, dan regelen wij de rest!
  • Wat kan ik doen bij onenigheid met de ZZP'er
    Als er onenigheid is ontstaan tussen jou en de ZZP'er kan dit bij beide partijen voor negatieve emoties zorgen. Als er echt nood aan de man is, wordt verwacht dat je dit in eerste instantie zelf oplost met de ZZP'er. Wanneer jullie er samen echt niet uitkomen, zullen wij tot op zekere hoogte bemiddelen en de benodigde maatregelen nemen.
  • Mag ik een ZZP'er vragen andere werkzaamheden uit te voeren
    Het komt wel eens voor dat jij een ZZP'er toch liever ergens anders voor wilt inzetten. Je hebt bijvoorbeeld een ZZP'er geaccepteerd als pedagogisch medewerker kinderopvang, maar vervolgens kan je hem of haar beter gebruiken bij de buitenschoolse opvang. In de meeste gevallen zal de ZZP'er zich flexibel opstellen, maar houd er rekening mee dat de ZZP'er de dienst mag afwijzen. De ZZP'er is namelijk niet ingezet voor andere werkzaamheden en soms beschikt de ZZP'er ook niet over de juiste vaardigheden. Afhankelijk van de situatie wordt aangeraden om samen tot een geschikte oplossing te komen, eventueel met ondersteuning van ons.
  • Wat als een ZZP'er niet voldoet aan de kledingvoorschriften
    Als er in de opdrachtbeschrijving duidelijke kledingvoorschriften vermeld stonden en de ZZP'er voldoet niet aan deze eisen, kan je ervoor kiezen de ZZP'er naar huis te sturen en ons per mail op de hoogte te stellen hiervan. De ZZP'er heeft zich namelijk niet aan de voorschriften gehouden en dus sta jij in je recht om de ZZP'er af te wijzen. Mochten de kledingvoorschriften niet duidelijk zijn vermeld, dan heeft de ZZP'er recht op de dienst. In overleg kunnen jullie ook samen een geschikte oplossing zoeken.
  • Wat als de ZZP'er niet aanwezig is op de juiste locatie
    Als blijkt dat de ZZP'er op de locatie is die aangegeven stond in de beschrijving van de dienst, maar dit blijkt achteraf toch niet de juiste locatie te zijn, heeft de ZZP'er zich keurig aan de opdrachtdetails gehouden. Probeer in dat geval samen tot een oplossing te komen waar beide partijen mee akkoord gaan. De ZZP'er kan bijvoorbeeld alsnog naar de andere locatie komen. Mocht dit niet meer lukken dan heeft de ZZP'er recht op 50% van de afgesproken uren. Blijkt het dat de ZZP'er door een eigen foutieve inschatting op een verkeerde locatie aanwezig is, kan de ZZP'er vooralsnog naar de juiste locatie komen of je kan de ZZP'er weg laten gaan en een melding bij ons maken. Om te voorkomen dat de ZZP'er naar de verkeerde locatie komt, adviseren wij om dit vooraf goed af te stemmen met de ZZP'er en de juiste locatie meteen aan te geven bij het plaatsen van een dienst.
  • Hoe werkt het annuleringsbeleid
    Je hebt als opdrachtgever bij iedere dienst een annuleringstermijn. Deze bedraagt 24 uur voor aanvang van de opdracht. Binnen de annuleringstermijn | Binnen de annuleringstermijn kunnen jij en de ZZP'er vrijblijvend annuleren. De annuleringstermijn is verstreken | Zodra de annuleringstermijn is verstreken kun jij de ZZP'er nog steeds annuleren, maar dien jij wel een vervangende dienst aan te bieden. ZZP'ers kunnen dan zelf kiezen of ze de vervangende dienst aannemen. Doen ze dit niet of kun je geen vervangende dienst aanbieden, dan mogen ze 50% van de afgesproken uren declareren. Wanneer een ZZP'er niet aanwezig kan zijn bij een dienst, en de annuleringstermijn is verstreken, is de ZZP'er zelf verantwoordelijk voor het afmelden bij de opdrachtgever. Talent Trade maakt hiervan een aantekening en bij herhaaldelijk afmelden zal er contact worden gezocht met de ZZP'er, wat kan leiden tot een inactief profiel. Wanneer de ZZP'er de opdrachtgever (of indirect Talent Trade) niet op de hoogte stelt, is dit een "NV", niet verschenen. Niet verschenen Heeft de ZZP'er geen geldige reden om zich af te melden of komt deze helemaal niet opdagen? Dan kan je een NV bij ons indienen. In dat geval nemen wij contact op met de ZZP'er en nemen wij passende maatregelen. Zo kan bijvoorbeeld het account van de ZZP'er worden geblokkeerd. De ZZP'er kan dan niet meer op diensten reageren, maar hij of zij blijft wel aangemeld voor eerder geaccepteerde diensten.
  • Mag ik een ZZP'er eerder naar huis sturen
    Een ZZP'er mag altijd eerder naar huis worden gestuurd, maar de ZZP'er heeft wel altijd recht op 100% van de uren die hij/zij eerder naar huis gaat tenzij dit anders is overeengekomen. Wanneer je een ZZP'er eerder naar huis stuurt zal deze dit bij ons melden tijdens het indienen van de uren.
  • Werken als ZZP'er
    Door te werken als ZZP'er heb je veel vrijheid en ben je eigen baas in het indelen van je tijd. Natuurlijk komen er ook een aantal verplichtingen bij kijken, maar dit valt in verhouding erg mee hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Als ZZP'er heb je geen vast dienstverband en dus ook geen arbeidsovereenkomst met de opdrachtgever of Talent Trade. Je voert ZZP diensten zelfstandig uit en beschikt over de juiste diploma's, certificaten en eventuele andere vereisten. Uiteindelijk bepaal jij zelf voor welke opdrachtgevers je wil werken, op welke dagen en voor welk tarief.
  • Uurtarieven en bemiddelingskosten
    Uurtarieven | Bij alle opdrachten wordt er een uurtarief meegegeven door de opdrachtgever. Dit is het tarief wat jij, exclusief btw, zal ontvangen per uur. Het enige wat jij hoeft te doen is de dienst uit te voeren, je uren te declareren en klaar. Wij verzorgen de facturatie. Maar hoe zit het met reiskosten, onregelmatigheidstoeslag (ORT) of andere extra kosten? Dit is allemaal al inbegrepen. Naast dat vele opdrachtgevers hier al mee bekend zijn, adviseren wij hen om een zo reëel mogelijk uurtarief mee te geven aan de dienst. Is een dienst bijvoorbeeld gedurende de nacht, dan is het verstandig om het uurtarief op te hogen ten opzichte van een normaal dagtarief. De opdrachtgever krijgt daarmee meer kans op een ZZP'er die de dienst zal werken en jij krijgt een evenredig uurtarief voor de werkzaamheden die er verwacht wordt. Ook reiskosten of andere kosten zijn al inbegrepen en kunnen niet los worden doorberekend. Op deze manier willen wij de uurtarieven zo transparant mogelijk houden. Bemiddelingskosten | Wanneer je via een bemiddelingsbureau werkt krijg je vrijwel in alle gevallen ook te maken met bemiddelingskosten. Onze bemiddelingskosten worden aan jou gefactureerd na het werken van een dienst. Wij factureren de opdrachtgever namens jou en deze betaalt direct aan jou uit. Kies je voor zelf factureren? Dat is mogelijk, maar in beiden gevallen betaal je bemiddelingskosten voor het gebruik van het platform en diensten. Talent Trade zal bij eigen facturatie geen factuur sturen aan de opdrachtgever of deze herinneren bij openstaande betalingen.
  • Wat is het verschil tussen werken in loondienst en als ZZP'er
    Iemand die in loondienst werkt doet dit bij één werkgever, voor een vaststaand loon tegen vaste werkuren. De werkgever is verantwoordelijk voor het afdragen van vakantiegeld, pensioen en werknemersverzekeringen. Als ZZP'er werk je wisselend bij verschillende opdrachtgevers en kan dit de ene keer tegen een ander uurtarief zijn dan de volgende keer. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een bemiddelingsovereenkomst die je vooraf ondertekent. Ook bepaal je zelf hoeveel uur en wanneer je werkt. Je sluit zelf de benodigde verzekering(en) af en zet zelf geld opzij voor pensioen en vakantiegeld. Zoals je ziet heb je als ZZP'er meer verantwoordelijkheden, maar je krijgt er meer vrijheid en flexibiliteit voor terug!
  • Zijn er voor ZZP'ers kosten verbonden aan het gebruik van het platform
    Inschrijven is altijd gratis en vrijblijvend. Omdat wij de facturatie voor je verzorgen en voor het gebruik van ons platform rekenen wij een kleine vergoeding van 3% over het gehele factuurbedrag. Rekenvoorbeeld: je werkt in één week een dienst van 9 uur voor een tarief van € 35,-. Factuurbedrag: € 315,- BTW (21%): € 66,15 Bemiddeling over € 315,- (3% incl. 21% BTW): € 11,43 in mindering Je ontvangt € 381,15 en krijgt van ons een factuur om € 11,43 te betalen.
  • Kan ik naast het ZZP'en ook in loondienst werken
    Natuurlijk! Het enige waar je rekening mee hoeft te houden, is dat je wellicht in een hogere belastingschijf terecht komt. De Belastingdienst telt namelijk beide bruto inkomens bij elkaar op wanneer jij de inkomstenbelasting doet. Het kan dus zo zijn dat een deel van je inkomen in een hogere belastingschijf wordt belast. Wil je weten in welke schaal jij precies valt, kijk dan op de website van de Belastingdienst.
  • Hoe word ik ZZP'er
    Hiervoor schijf jij je in bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hier kun je online op de website een afspraak voor maken. Als je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur per jaar kom je in aanmerking voor een aantal ondernemersvoordelen zoals de zelfstandigenaftrek. Ook kun je je extra verzekeren en een zakelijke rekening afsluiten. Bij inschrijving bij de KvK ontvang je een KvK-nummer en een btw-id. Dit duurt 1 tot 2 weken. Aan de inschrijving bij de KvK zijn kosten verbonden. Zodra jij je hebt ingeschreven kun je jezelf inschrijven bij Talent Trade om lekker te ZZP'en!
  • Waar moet ik rekening mee houden als ZZP'er
    Personal branding | Je bent je eigen visitekaartje, dus je moet er zelf voor zorgen dat je professioneel overkomt. Mis je bepaalde vaardigheden? Volg dan workshops of trainingen. Aangifte Belastingdienst | Als ZZP'er ben jij zelf verantwoordelijk voor je inkomstenbelasting en omzetbelasting (btw-aangifte). Over de verkregen omzet ontvang jij btw. De ontvangen btw draag je met de omzetbelasting aan de Belastingdienst af. Het is dus verstandig de ontvangen btw op een aparte rekening te zetten. Dit geldt niet wanneer jij gebruik maakt van de kleineondernemersregeling. Jaarlijks zul je ook de inkomstenbelasting moeten doen. Houd er rekening mee dat jij eventueel dan ook nog belasting moet betalen. Zorg dus altijd dat je wat geld achter de hand hebt. Geldzaken regelen | Als ZZP'er ben je wettelijk verplicht om jouw administratie tot 7 jaar te bewaren. Alle facturen en bonnetjes die jij ontvangt moet je goed bijhouden. Dit kan je handmatig doen, maar er zijn ook apps die je hierbij kunnen helpen. Een voorbeeld hiervan is Gekko of DigiBTW. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat het uurtarief inclusief vakantiegeld, je pensioen en zakelijke kosten (o.a. reiskosten, parkeerkosten en maaltijdkosten) is. Na de opdracht wacht je totdat de factuur betaald wordt. Als ZZP'er loop je een debiteurenrisico. Als de betaling van je factuur langer duurt dan het gemiddelde betalingstermijn aangeeft, ben jij zelf verantwoordelijk om hier achteraan te gaan bij de opdrachtgever. Wij helpen jou daarbij door meerdere herinneringen te sturen via e-mail naar de opdrachtgever. Verzekeringen | Normaal gesproken wanneer jij in loondienst werkt, ben jij verzekerd door jouw werkgever en is het bedrijf aansprakelijk. Als ZZP'er werkt dit anders. Je bent namelijk niet standaard verzekerd. We raden aan om voor jezelf te overwegen of je een verzekering nodig hebt of niet. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsongeschiktheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering. Een aansprakelijkheidsverzekering is raadzaam en in sommige gevallen zelfs verplicht. Voorbereiden | Reken op een klein kwartiertje voorbereidingswerk. Zorg ervoor dat je echt de werkvloer op kan op het tijdstip dat de opdracht begint. Een goede voorbereiding is het halve werk en zorgt vaak voor een terugkerende vraag vanuit de opdrachtgever! Communicatie | Vanaf het moment dat jij geboekt bent voor een opdracht loopt alle communicatie tussen jou en de opdrachtgever. Je kunt zelf kiezen hoe jullie willen communiceren, per e-mail of telefonisch, dat hebben jullie zelf in de hand. De annuleringstermijn | Kun je onverhoopt toch niet verschijnen bij een dienst? Kan gebeuren, binnen de annuleringstermijn van 24 uur kan je de dienst altijd annuleren. Is de annuleringstermijn verstreken? Ook dan kun je annuleren, maar wordt hier wel een aantekening van gemaakt. De opdrachtgever is hier uiteindelijk de dupe van. Bij herhaaldelijke afmeldingen binnen korte tijd nemen wij contact met je op en kan dit leiden tot inactief stelling van je profiel.
  • btw-id en belastingen
    Als ZZP'er krijg je te maken met twee belastingen: De omzetbelasting (btw-aangifte) | Je ontvangt 21% btw bovenop je uurtarief. Deze mag je helaas niet houden. Elk kwartaal doe jij de omzetbelasting om de ontvangen btw af te dragen aan de Belastingdienst. Als ZZP'er kun je ook gebruik maken van de Kleineondernemersregeling (KOR). Je kunt gebruik maken van de KOR wanneer je minder dan €20.000 omzet per jaar hebt. Als je gebruik maakt van de KOR krijg je een btw-vrijstelling. De omzetbelasting komt dan voor jou volledig te vervallen. De inkomstenbelasting | Iedere werkende Nederlander krijgt te maken met de inkomstenbelasting. Als je in loondienst werkt, heeft jouw werkgever de inkomstenbelasting al voor jou gedaan. Omdat je als freelancer eigen baas bent, dien je deze zelf te doen. De inkomstenbelasting doe je elk jaar vóór 1 mei en hier geef je aan wat jouw inkomsten uit het freelancen zijn geweest van het vorig kalenderjaar.
  • Waar moet ik aan voldoen om via Talent Trade te werken
    Voor onze diensten heb je vrijwel altijd een specifieke opleiding nodig. Maar wat nog meer? Profiel aanmaken | Voordat jij in de app op diensten kunt reageren, maak je een profiel aan. Hierbij lever je de gevraagde documenten aan die wij vervolgens controleren. Is er iets niet juist of ontbreekt er iets? Dan nemen wij contact met je op. Aansprakelijkheidsverzekering | Omdat er altijd iets kan gebeuren tijdens het werk, is het bij ons verplicht om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten te hebben. Hiermee verzeker jij je tegen schade bij derden. Betrouwbaarheid | Het is heel belangrijk dat de opdrachtgever op jou kan rekenen. Ben jij gematcht aan een dienst, dan gaat de opdrachtgever er ook van uit dat jij aanwezig bent. Mocht je toch niet kunnen komen, neem dan even contact op met de opdrachtgever.
  • Hoe zit het met maaltijdkosten, reiskosten en parkeerkosten"
    Maaltijdkosten | Als ZZP'er ben je zelf verantwoordelijk voor je maaltijd. Soms komt het voor dat de opdrachtgever (tegen vergoeding) een maaltijd verzorgt. Reiskosten | Houd er rekening mee dat reiskosten bij het uurtarief zijn inbegrepen. Deze kosten krijg je dus niet extra vergoed. Parkeerkosten | Het kan voorkomen dat je bij een opdrachtgever betaald moet parkeren. In dat geval zijn de parkeerkosten van jouw auto voor jou. Ook deze kosten zijn meegerekend in het uurtarief. Let op: parkeerkosten zijn niet aftrekbaar bij de Belastingdienst, tenzij je een auto van de zaak rijdt.
  • Hoe zit het met de administratie
    Naast het feit dat ZZP'en voor extra vrijheid zorgt, heb je als ondernemer ook wat extra verantwoordelijkheden. Één van die extra verantwoordelijkheden is het bijhouden van je administratie. Dit moet je namelijk goed op orde hebben voor de Belastingdienst. Om jou een handje te helpen, hebben wij een aantal tips! Allereerst is het belangrijk om te weten wat je allemaal moet bijhouden. Om te beginnen moet je je facturen goed bewaren. Je hebt je facturen nodig bij het doen van je belastingaangifte zodat je precies weet wat je omzet is. Daarnaast moet je ook je bonnetjes en gemaakte kosten goed bijhouden, zodat jij je zakelijke kosten ook kan aangeven bij de belastingaangifte. Let op: óók nadat je je belastingaangifte hebt gedaan, moet je je facturen goed bewaren. Je bent namelijk wettelijk verplicht om je administratie zeven jaar te bewaren. Naast het bijhouden van je facturen en gemaakte kosten is het ook belangrijk dat jij geld opzij zet zodat jij eventuele belastingen of verzekeringskosten kan betalen. Het kan verstandig zijn om hiervoor een aparte rekening te openen. Zo houd je de belasting en overige zaken goed gescheiden van je inkomsten! Wij snappen dat het lastig kan zijn om alles te bewaren en ordenen. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg hulpmiddelen om je daarbij te helpen.
  • Wat zijn de voordelen van het openen van een zakelijke rekening
    Als je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kun je een zakelijke rekening openen. Maar waarom zou je zo een rekening openen? Overzichtelijk | Duidelijk overzicht van je zakelijke inkomsten en uitgaves. Jouw geld | Makkelijk zakelijk- en privé geld gescheiden houden. Klinkt dit interessant voor jou? Kijk dan vooral eens naar Knab zakelijk. Dit is de goedkoopste zakelijke rekening voor ZZP'ers.
  • Wat kan ik doen bij onenigheid met de opdrachtgever
    Als er onenigheid is ontstaan tussen jou en de opdrachtgever kan dit natuurlijk bij beide partijen voor negatieve emoties zorgen. Als er echt nood aan de man is, wordt verwacht dat je dit in eerste instantie zelf oplost met de opdrachtgever. Wanneer jullie er samen echt niet uitkomen, zullen wij tot op zekere hoogte bemiddelen en de benodigde maatregelen nemen.
  • Hoe zit het met verzekeringen
    Als ondernemer heb je meer vrijheid en flexibiliteit, maar ook meer verantwoordelijkheden. Zo is de keuze om jezelf te verzekeren volledig aan jou. Als ZZP'er ben je niet verplicht om jezelf te verzekeren, dus ga voor jezelf goed na of jij dit wilt of niet. Maar ben je niet verzekerd en laat jij een dure vaas vallen, dan zijn de kosten voor jou. Daarom is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering verplicht wanneer je via Talent Trade aan de slag gaat. De drie meest voorkomende verzekeringen worden hieronder uitgelegd. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering | Deze verzekering biedt jou bescherming wanneer jij schade aanricht tijdens jouw werkzaamheden. Dit betekent wanneer jij dus die dure vaas laat vallen, de kosten voor de verzekering zijn. Let op: in veel gevallen krijg je eerst te maken met een eigen risico. Ongevallenverzekering | De ongevallenverzekering is aanvullend op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Je moet in veel gevallen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben afgesloten als je gebruik wilt maken van de ongevallenverzekering. Als je verongelukt tijdens werktijd waardoor je letsel oploopt, keert de ongevallenverzekering eenmalig een verzekerd bedrag uit. Arbeidsongeschiktheidsverzekering | Een arbeidsongeschiktheidsverzekering beschermt jou wanneer jij letsel oploopt tijdens het werken. Wanneer jij een tijdje niet kunt werken zorgt deze verzekering voor jouw inkomen. De arbeidsongeschiktheidsverzekering keert maandelijks uit tot aan je pensioen leeftijd. Hoeveel dit bedrag is, is afhankelijk van je verzekering. Nu zijn sommige klussen natuurlijk risicovoller dan andere. Bepaal daarom zelf of jij dit van waarde schat. Let op: het verschil tussen een ongevallenverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering is dat een ongevallenverzekering eenmalig een verzekerd bedrag uitkeert bij letsel tijdens werktijd . Een arbeidsongeschiktheidsverzekering keert maandelijks een bedrag uit tot aan de pensioen leeftijd.
  • Hoe zit het met mijn pensioen
    Als ZZP'er moet jij er rekening mee houden dat je niet automatisch pensioen opbouwt. Je hebt natuurlijk wel recht op een AOW-uitkering, maar dit is voor veel gepensioneerden niet voldoende om lekker van hun oude dag te kunnen genieten. Wil jij al starten met sparen voor je eigen pensioen? Lees dan verder naar de mogelijkheden. Sparen | De spaarrentes zijn momenteel alles behalve gunstig, maar het blijft toch een populaire manier om een aanvullend pensioen op te bouwen. Dit kan je doen door regelmatig geld op een spaarrekening te zetten of je kan ervoor kiezen om te beleggen. Wil je weten wat voor jou het voordeligst is? Neem dan even contact op met jouw bank. Regeling voor zelfstandigen | ZZP-organisaties hebben gezamenlijk een pensioenfonds opgericht speciaal voor zelfstandige ondernemers. Bij dit pensioenfonds mag jij zelf bepalen hoeveel geld jij inlevert, wanneer je dit doet en wanneer je pensioen ingaat. Daarbij mag je de inleg tot op een bepaalde hoogte aftrekken van de belasting. Lijfrenteverzekering | Een lijfrenteverzekering sluit je af bij een bank en een verzekeringsmaatschappij. Hiervoor betaal je maandelijks of jaarlijks een bepaald bedrag. De regeling is redelijk vergelijkbaar met het zelf sparen. Voor de specifieke verschillen is het verstandig om contact op te nemen met je bank. Beschik jij nou over veel toegevoegde waarde zoals een bedrijfspand? Het is dan verstandig om ook naar andere pensioenmogelijkheden te kijken. Informeer hierover bij jouw bank.
  • Hoe zit het met vakantiegeld
    Naast dat je als ZZP'er geen pensioen opbouwt, is het belangrijk om te weten dat je ook geen vakantiegeld opbouwt. Als je in loondienst werkt, krijg je jaarlijks vakantiegeld gestort. Vaak is dit minimaal 8% van je brutoloon. Omdat je als ZZP'er niet in loondienst werkt, krijg je dus niet automatisch vakantiegeld gestort. Je kunt dit natuurlijk wel aan jezelf uitkeren. Zo kun je bijvoorbeeld elke maand 8% van je verdiende geld als ZZP'er aan de kant zetten, waardoor je toch een leuk spaarpotje met vakantiegeld hebt.
  • Hoe kan ik een opdracht plaatsen
    Zorg ervoor dat je eerst een profiel bij Talent Trade hebt. Je kunt jouw organisatie gratis en vrijblijvend inschrijven via deze link. Er worden pas kosten gemaakt nadat een dienst gewerkt is door een ZZP'er. In jouw online omgeving kun je kiezen voor het aanmaken van een "shift". Je kiest hierbij de werklocatie en welk type medewerker je zoekt. Selecteer de datum of meerdere data, vul de start- en eindtijd in en een eventuele pauze. Ook geef je het kandidaattarief aan (het uurtarief exclusief btw wat de ZZP'er zal ontvangen). Wees hierbij realistisch, het uurtarief is altijd inclusief eventuele andere kosten zoals reis- en parkeerkosten. Klaar? Plaatsen maar! Zodra er een ZZP'er reageert ontvang je een mail met de benodigde informatie.
  • Hoe kan ik een opdracht aanpassen of verwijderen
    Een opdracht wijzigen | Om een opdracht te wijzigen kun je ons de te wijzigen gegevens mailen naar planning@talenttrade.nl. Wij zorgen er dan voor dat deze gewijzigd wordt. Een opdracht verwijderen | Een opdracht verwijderen/annuleren doe je op dezelfde manier. Hiervoor stuur je een mail naar planning@talenttrade.nl. Let op! Mocht er al een match zijn ontstaan en wil je daarna nog iets aanpassen? Dan raden wij je aan om direct contact op te nemen met de ZZP'er. Verder ben je nog steeds verbonden aan het annuleringsbeleid mocht de ZZP'erniet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden.
  • Ik heb een buitenlands ID bewijs of verblijfsvergunning
    Verblijfsvergunning | Wanneer jij in het bezit bent van een verblijfsvergunning moet je een foto maken van de voor- en achterkant van de verblijfsvergunning. Op de achterkant van de vergunning dient te staan: 'arbeid vrij toegestaan. TWV niet vereist'. Als dit er niet op staat zal jouw ID-check worden afgekeurd en kun je helaas niet via ons platform werken. Buitenlands paspoort | Wij vragen je een foto te maken van twee documenten: een foto van de voor- en achterkant van je buitenlands paspoort en een foto van je BSN verklaring. Let op dat de foto’s van het originele document zijn, dus niet een foto van een foto of van een beeldscherm. Heb je nog geen BSN verklaring? Vraag deze dan aan bij jouw gemeente. Let op: dit geldt niet voor een verblijfsvergunning. Buitenlands identiteitskaart | Een buitenlandse identiteitskaart wordt alleen geaccepteerd als het om een identiteitskaart gaat die behoort tot de Europese Unie. Alle andere identiteitskaarten worden afgekeurd. Je dient tevens een BSN verklaring aan te leveren.
  • Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen
    Een aantal gegevens zijn te wijzigen via je profiel in de app. Alle overige wijzigingen kun je per mail sturen aan planning@talenttrade.nl en wij zullen dit voor je verwerken.
  • Hoe kan ik mijn account verwijderen
    Werken via Talent Trade is volledig vrijblijvend en je kan dan ook op ieder moment je account verwijderen. We vragen je hiervoor een mailtje te sturen naar planning@talenttrade.nl met daarin de bevestiging dat je je account wil laten verwijderen. Wanneer jouw account is verwijderd, zal je daarvan ook een bevestiging ontvangen. Daarnaast zijn we altijd erg benieuwd naar de reden voor het opzeggen van je account. Wij zijn nog een jong bedrijf, dus kunnen iedere input gebruiken om onze dienstverlening continu te blijven verbeteren! Heb je je ook ingeschreven bij de KvK of ben je in het bezit van een btw-id en wil je helemaal stoppen met ZZP'en? Vergeet dan niet deze inschrijvingen ook stop te zetten. Doe je dit niet, dan verwacht de Belastingdienst dat jij nog steeds je belastingaangiftes doet, ook als je niets verdient. We raden je dan ook aan om contact op te nemen met of de KvK of de Belastingdienst om dit af te sluiten.
  • Hoe dien ik mijn uren in
    Na het werken van een dienst kun je gemakkelijk de gewerkte uren invullen via de app. Je ontvangt automatisch een melding.
  • Wat moet ik doen als ik mijn uren verkeerd heb ingediend
    Het kan wel eens voorkomen dat je een foutje maakt en jouw uren verkeerd indient. Als je de uren verkeerd hebt ingevuld, is het verstandig contact op te nemen met Talent Trade. Wij kunnen de uren voor je aanpassen. Let op: wij factureren elke maandag, dus wees op tijd met het melden om onnodig administratief werk te voorkomen! Te weinig uren | Als je te weinig uren betaald hebt gekregen, laat je dit aan Talent Trade weten. Wij nemen vervolgens contact op met de opdrachtgever om dit te checken. Stuur ons hiervoor een mail via administratie@talenttrade.nl. Te veel uren | Als je te veel betaald hebt gekregen neem je contact met ons op. Wij brengen de opdrachtgever hiervan op de hoogte.
  • Wanneer worden mijn uren goedgekeurd
    Zodra jij je uren in de app hebt ingevuld, sturen wij deze door naar de opdrachtgever om te beoordelen. Dit is gewoonlijk binnen 2 dagen. Na goedkeuring maken wij de factuur op en sturen deze de eerstvolgende maandag toe aan de opdrachtgever.
  • Hoe werkt de facturatie
    De facturatie wordt volledig door ons geregeld. Zodra de uren door ons zijn ontvangen vanuit de ZZP'er, ontvang je op de daarop volgende maandag de factuur. In de factuur vind je een overzicht van de ZZP'ers, het factuurnummer, de uren, het uurtarief en het totale bedrag. Daarbij wordt weergegeven welk bedrag jij aan Talent Trade verschuldigd bent. Zodra jij de factuur hebt ontvangen betaal je deze binnen 14 dagen.
  • Waar kan ik mijn facturen inzien
    De facturen worden door ons opgemaakt en je ontvangt de facturen via de mail. Zorg dat je de facturen goed bewaart, want je bent als opdrachtgever wettelijk verplicht je facturen te bewaren. Mocht je een factuur kwijt zijn, neem dan gerust contact met ons op en dan zullen wij de factuur opnieuw versturen.
  • Waarom ontvang ik facturen met en zonder btw-toevoeging
    Indien een ZZP'er een btw-nummer heeft, maar er geen btw toevoeging van 21% wordt gerekend, maakt de ZZP'er gebruik van de (nieuwe) Kleineondernemersregeling die vanaf januari 2020 is ingegaan. Bij deze regeling heeft de ZZP'ereen btw-vrijstelling waardoor hij of zij geen btw-aangifte meer hoeft te doen en ze dus ook geen btw meer zullen ontvangen. Op de factuur is dit terug te zien aan de toevoeging "KOR".
  • Hoe werkt de betalingstermijn
    Na het afronden van een opdracht voert de ZZP'er de uren in via de app. De uren worden ter controle aangeboden bij de opdrachtgever. Na goedkeuring wordt er automatisch een factuur gegenereerd die wordt verzonden naar de opdrachtgever, net als een kopie aan de ZZP'er. De facturen voor de opdrachtgevers worden elke maandag verstuurd. Vanaf het moment dat wij de factuur hebben verstuurd gaat de betalingstermijn in. De betalingstermijn is standaard 14 dagen.
  • Wat als de betalingstermijn is verstreken
    De betalingstermijn is vastgesteld op 14 dagen. Wanneer de betaling niet binnen de betalingstermijn wordt voldaan, worden er een aantal stappen ondernomen: Eerst een herinnering via mail na 5 dagen; Een tweede herinnering via mail na 7 dagen (totaal na 12 dagen); Een derde herinnering via mail na 5 dagen ingebrekestelling (totaal na 17 dagen); Een vierde en laatste herinnering via mail na 4 dagen (totaal na 21 dagen). Als de factuur niet kan worden betaald zijn er drie mogelijkheden: - Er wordt een afspraak gemaakt dat de factuur een week later wordt voldaan; - Er wordt een betaalregeling opgesteld waarin het openstaande bedrag in termijnen wordt terugbetaald; - Als jij de betaalafspraken niet kan nakomen of we komen niet met je in contact, wordt de case doorgestuurd naar het incassobureau. Zij pakken de case op om het verschuldigde bedrag te innen. Soms moet er geconcludeerd worden dat het bedrijf de facturen niet kan betalen of zelfs failliet gaat. Deze situatie is natuurlijk niet wenselijk en wij zullen er alles aan doen om deze laatste stap te voorkomen. In sommige gevallen kunnen er uitzonderingen worden gemaakt, dit wordt dan eerst met ons overlegd. We raden altijd aan om de factuur binnen de betalingstermijn te betalen. Als jij regelmatig te laat betaalt, kan dit zorgen voor een slecht imago en minder reacties op jouw opdrachten, en dat wil je natuurlijk voorkomen!
  • Wat zijn de tarieven
    Het gebruik van het platform is helemaal gratis en je zit nergens aan vast! De enige kosten waar jij mee te maken krijgt zijn: Gebruikskosten | Als opdrachtgever betaal je €2,85 excl btw gebruikskosten voor elk gewerkt uur per ZZP'er. Uurtarief van de ZZP'er | Als opdrachtgever bepaal jij zelf het uurtarief dat je wilt betalen. Het tarief is minimaal € 35,00 en ligt gemiddeld tussen de € 35,00 en € 45,00 per uur. Het aantal uren x het uurtarief en de gebruikskosten vormen bij elkaar opgeteld het totaal van de factuur (excl. btw). De ZZP'er zal na het afronden van de opdracht de uren invullen in de app, deze worden door de opdrachtgever gekeurd. Hierna wordt een factuur opgemaakt die je wekelijks ontvangt per mail. Kan ik ook korting krijgen? | Ja, dat kan. Voor ons staan openheid en transparantie voorop, zo ook op het gebied van tarieven. Daarom zijn prijsonderhandelingen niet mogelijk. Alle opdrachtgevers worden gelijk behandeld. Om opdrachtgevers die veelvuldig van Talent Trade gebruik willen maken wel tegemoet te komen, bieden we een standaard volumekorting. Hoe meer je als bedrijf gebruik maakt van Talent Trade, hoe voordeliger het wordt. De korting is gebaseerd op de volgende staffel: De eerste 4.500 uur is te allen tijde het tarief van € 2,85 van toepassing Vanaf 4.500 uur geldt het tarief van € 2,60 Vanaf 9.000 uur geldt het tarief van € 2,35 Vanaf 13.500 uur geldt het tarief van € 2,10 Vanaf 18.000 uur geldt het tarief van € 1,85 Zodra bijvoorbeeld het aantal werkuren 4.500 overschrijd worden alle uren hierna tegen een gereduceerd tarief gefactureerd. De staffelkorting geldt per jaar en wordt daarmee per 1 januari weer naar 0 gezet.
  • Waarom kan een ZZP'er maximaal 660 uur voor dezelfde opdrachtgever werken
    Om zelfstandig ondernemerschap te stimuleren heeft de Belastingdienst een urencriterium van 660 uur per opdrachtgever ingeschakeld. Het is dan ook niet mogelijk een uitzondering te maken op deze regel.
  • Hoe werkt de facturatie
    Wij regelen de facturatie voor jou! Wij factureren de opdrachtgever namens jou. Het enige waar jij op hoeft te letten is dat je de facturen goed bewaart. Je bent namelijk wettelijk verplicht om jouw administratie 7 jaar te bewaren. De opdrachtgever ontvangt de factuur op de eerstvolgende maandag na goedkeuring van de uren. Vanaf dat moment gaat de betalingstermijn in en zullen zij het geld naar jou overmaken. Vanuit Talent Trade ontvang je een factuur voor 3% bemiddelingsvergoeding.
  • Waar kan ik mijn facturen inzien
    Je ontvangt jouw factuur via de mail zodra wij de factuur versturen. In sommige gevallen komen de facturen in de spambox terecht, dus controleer dit eerst als jij je factuur nog niet hebt ontvangen. In de 'spammail' kan je aangeven dat je ons e-mailadres vertrouwt en dan zullen de volgende facturen niet meer in de spambox belanden. Verder is het belangrijk dat je al je facturen goed bewaart, want je bent wettelijk verplicht jouw administratie tot 7 jaar te bewaren. Als je een factuur mist, kan je een mail sturen naar administratie@talenttrade.nl om je factuur op te vragen.
  • Kan ik de gegevens op mijn factuur wijzigen
    De gegevens op de factuur zijn overgenomen van de informatie tijdens je inschrijving. Wanneer je bepaalde zaken zoals bankrekeningnummer wilt wijzigen kun je ons hiervoor een mail sturen naar administratie@talenttrade.nl.
  • Hoe werkt de betaling van mijn factuur
    Wanneer je jouw gewerkte uren invult op de app, begint het balletje te rollen. Zodra je uren zijn goedgekeurd wordt automatisch een factuur gegenereerd. Deze sturen wij elke maandag uit naar de opdrachtgevers in kwestie. De betaaltermijn gaat in zodra de factuur door ons is verstuurd. De afgesproken betalingstermijn is 14 dagen. Dit is een indicatie en biedt geen garantie. Het proces ziet er zo uit: 1. Wanneer je jouw uren ingevoerd hebt, moet je wachten totdat deze zijn goedgekeurd. 2. Nadat je uren zijn goedgekeurd wordt jouw factuur op de daarop volgende maandag naar de opdrachtgever gestuurd. Vanaf dat moment gaat de afgesproken betaaltermijn pas in. 3. De afgesproken betaaltermijn is 14 dagen. 4. De opdrachtgever maakt het bedrag aan jou over. Aan Talent Trade betaal je 3% bemiddelingsvergoeding, hiervoor ontvang je een aparte factuur.
  • Wat is het verschil tussen een btw-nummer en een btw-identificatienummer (btw-id)
    Alle ZZP'ers in Nederland hebben in de maand oktober 2019 een brief van de Belastingdienst ontvangen met een nieuw btw-nummer, genaamd het btw-identificatienummer (btw-id). Dit nieuwe btw-nummer is een stuk minder fraudegevoelig omdat jouw BSN hierin niet meer verwerkt is. Vanaf januari 2020 dien je je nieuwe btw-nummer te gebruiken op je facturen. Gooi je oude btw-nummer niet weg! | Je nieuwe btw-nummer gebruik je vanaf volgend jaar voor alle communicatie naar de buitenwereld. Alleen voor de Belastingdienst en voor de omzetbelasting (btw-aangifte) gebruik je nog wel je 'oude btw-nummer'. Deze heet vanaf nu omzetbelastingnummer. Vanaf 2020 werk je dus met twee btw-nummers; Het btw-identificatienummer (je nieuwe btw-nummer) | Dit nummer gebruik je in al je communicatie naar de buitenwereld en dient vermeld te staan op al je facturen. Het omzetbelastingnummer (je oude btw-nummer) | Je gebruikt dit nummer alleen nog bij je aangiftes en in je communicatie met de Belastingdienst.
  • Met welke belastingen krijg ik te maken als ZZP'er
    Inkomstenbelasting | In principe is iedereen die werkzaam is in Nederland verplicht om aangifte te doen. Deze belastingaangifte dien je elk jaar, uiterlijk voor 1 mei in, over het vorige boekjaar. Dit betekent dat je voor 1 mei 2019 aangifte doet over jouw inkomsten in 2018. Als ZZP'er ben je zelf verantwoordelijk voor het doen van jouw aangifte van de inkomstenbelasting. Houd dus altijd geld achter de hand in het geval jij inkomstenbelasting moet betalen. Aangifte doe je via Mijn Belastingdienst. Omzetbelasting of btw-aangifte | Iedereen met een btw-id, is belasting-plichtig. Je doet ieder kwartaal aangifte, dat is dus vier keer per jaar. Bij de omzetbelasting geef je aan hoeveel btw je dat kwartaal hebt ontvangen en hebt betaald. Vervolgens wordt berekend of jij btw terug zal krijgen of btw moet betalen. Zorg daarom dat je altijd de btw die jij ontvangt apart houdt. Aangifte doe je via Mijn Belastingdienst. Werk jij als parttime ZZP'er? Kijk dan eens naar de voorwaarden van de vernieuwde KOR (kleineondernemersregeling). Als jij per jaar minder dan €20.000,- verdient, dan kan jij in aanmerking komen voor de KOR en hoef jij geen btw-aangifte meer te doen.
  • Hoe werkt de inkomstenbelasting
    Als jij al een keer in loondienst hebt gewerkt, is dit als het goed is een bekende term. Ieder jaar moet jij vóór 1 mei jouw inkomstenbelasting aangeven. Vaak staat jouw loon hiervoor al ingevuld en hoef jij het alleen maar te controleren. Als ZZP'er dien je zelf aan te geven wat jouw inkomsten zijn geweest uit het werk. Er zijn verschillende categorieën als je als ZZP'er aangifte gaat doen.
  • Hoe werkt de omzetbelasting (btw-aangifte)
    Wanneer je werkzaam bent als ZZP'er ben jij in het bezit van een btw-id en dat betekent dat jij belasting moet afdragen aan de Belastingdienst. Voor alle uren die jij hebt gewerkt ontvang jij 21% btw van jouw opdrachtgever en dit draag je af bij de omzetbelasting, ofwel btw-aangifte. Je doet je btw-aangifte elk kwartaal, dus vier keer per jaar. Bij jouw eerste btw-aangifte, krijg je vanuit de Belastingdienst de aangifte per post toegestuurd. Je ontvangt dan vier brieven: 1. | Een brief met inloggegevens. 2. | Een brief met je wachtwoord. 3. | Een brief met toelichting of je belastingplichtig bent. 4. | Een brief met aangiftetijdvakken. Deze informatie heb je nodig voor de zakelijk/ondernemers omgeving van de Belastingdienst. Via jouw persoonlijke pagina doe je de btw-aangifte.
  • Kleineondernemersregeling (KOR)
    Sinds januari 2020 is er een kleineondernemersregeling (KOR). Er is geen vermindering op de af te dragen btw meer, maar in plaats daarvan kun je voor een btw-vrijstelling kiezen. Je ontvangt dan geen btw meer en hoeft dus ook geen btw aangifte meer te doen. Hoe werkt de KOR? Met de komst van de KOR krijg je in plaats van een belastingvermindering een btw-vrijstelling. Deze kun je gebruiken als je omzet niet hoger is dan €20.000 per kalenderjaar. Het voordeel daarvan is dat je geen btw-aangiftes meer hoeft te doen, het nadeel is dat je ook geen btw op gemaakte kosten meer terug kunt vragen. Je gaat de KOR aan voor drie jaar. Je kunt deze tussentijds niet zomaar opzeggen. Hiervoor dien je contact op te nemen met de Belastingdienst. Aanmelden voor de KOR? Als je mee wilt doen met de KOR, meld jij jezelf aan met jouw btw-id bij de Belastingdienst via een formulier. Houd er rekening mee dat de Belastingdienst vier weken nodig heeft om jouw aanvraag te verwerken en dat de KOR ingaat vanaf het eerst volgende kwartaal. Dit betekent dat je tot die tijd over al je facturen nog btw zal ontvangen. Vergeet dit niet aan ons door te geven! Zodra de KOR is ingegaan wordt de regeling toepast op alle facturen die vanaf dat moment worden opgemaakt. Dus stel de KOR gaat in op 1 april en jij ontvangt op 4 april een factuur van jouw opdracht in maart, dan zal de KOR worden toegepast. Let op: het is jouw verantwoordelijkheid om goed aan ons door te geven of je wel of geen gebruik maakt van de KOR en per wanneer. Wij kunnen de btw op de facturen achteraf niet meer wijzigen.
  • Krijg ik een herinnering als ik mijn btw-aangifte moet doen
    Ieder kwartaal dien jij btw-aangifte te doen voor de omzetbelasting. De Belastingdienst biedt diverse mogelijkheden om je te herinneren aan de aangiftedatum: Aangiftebrief Overzicht op de Belastingsdienst Klaarzetten btw-aangifte In je eigen agenda Per mail De app van de Belastingdienst
  • Wat zijn de gevolgen als ik geen belastingaangifte doe
    Wat er gebeurt als je niet betaalt of te laat de aangifte indient, hangt af van de situatie. Als je niet op tijd aangifte doet, stuurt de belastingdienst meestal eerst een herinnering. Daarin vragen zij om opnieuw aangifte te doen. Als je dan geen aangifte doet, krijg je een aanmaning. In de aanmaning staat een nieuwe termijn, waarbinnen je de aangifte moet insturen. Komt de aangifte na de termijn binnen bij de belastingdienst? Dan krijg je een verzuimboete. Deze boete is €385,- als je niet of niet op tijd aangifte doet van de inkomstenbelasting. Als je vaker verzuimt, kan de boete oplopen tot €5.514,-. Voor de omzetbelasting is dit €65. Doe je opzettelijk geen aangifte of doe je opzettelijk een onjuiste of onvolledige aangifte? Dan krijg je een vergrijpboete. De hoogte van de vergrijpboete is afhankelijk van of er sprake is van opzet of grove schuld. Bij opzet bedraagt de boete 50% van de belasting die je opzettelijk hebt verzwegen. Bij grove schuld is dat 25% van de verzwegen belasting.
bottom of page